Robin maakte een programma om als vakdocent inval-lessen te geven aan groepen 6 t/m 8 van de basisschool. Het programma is bedoeld om één schooldag te vullen, maar het kan worden ingekort of uitgebreid.
hoofdonderdelen
- We bekijken en analyseren fragmenten van de Japanse anime-film Whisper of the heart.
- Haiku’s schrijven.
- Rappen in de klas van die haiku’s in een gezamenlijk geschreven ‘song’ met begeleiding van een gitaar.

lesdoelen
In de eerste plaats is het programma bedoeld om kinderen plezier te laten beleven in schrijven. Japan en Japanse cultuur is hierbij een centraal thema. Aan het begin van de les introduceert Robin zichzelf, en vertelt over een reis die hij maakte naar Japan. Daarin komen een aantal thema’s naar boven die aparte lesblokjes vormen.
- De kinderen leren algemene wetenswaardigheden over Japan (topografie, atoombom, Shinkansen, Sony, Toyota)
- Culturele bijzonderheden van Japan (karakters, sushi, manga’s, karaoke)
- Cultuurverschillen in het algemeen (verschillen wat betreft beleefdheid, hiërarchie, arbeidsethos)
Die aparte lesblokjes geven aanleiding tot individuele en groepsmatige opdrachten.
programma
Robin licht het verschijnsel haiku toe: een kort Japans gedicht. Hij vertelt erover, draagt een aantal haiku’s voor en legt uit wat de regels zijn. Vervolgens krijgen de leerlingen de opdracht om zelf haiku’s te maken, individueel en/of in groepjes. Die haiku’s worden voor de klas voorgedragen (door de kinderen en dan herhaald door Robin).

In de film Whisper of the Heart komt de country-song Country Roads voor, van John Denver. De hoofdpersoon in de film maakt er een Japanse bewerking van. Robin heeft een gitaar bij zich en zingt het liedje. Op het digibord komen de teksten zodat de klas mee kan zingen. In de klas wordt een lokale Nederlandse (of Amsterdamse, of Zaanse, of andere) bewerking gemaakt van het refrein van het nummer. Dat zingt de klas gezamenlijk. Vervolgens komen de haiku’s terug. Robin speelt een simpele groove als couplet van Country Roads en de kinderen rappen hun eigen haiku’s om de beurt. Tussendoor zingen ze het refrein.

kerndoelen basisonderwijs
Het programma is educatief (kennis over de wereld, Japan), werkt aan competentie in taal en schrijven, wakkert creativiteit aan en draagt indirect bij aan burgerschap omdat de kinderen praten en nadenken over culturele eigenheid en culturele uitwisseling.
Voor het zingen en rappen moeten veel kinderen uit hun ‘comfort zone’. Doordat de leraar zelf met zijn gitaar daarin het voorbeeld geeft is het voor hen makkelijker en zullen ze snel meedoen en plezier hebben in het ‘optreden’ Het programma is bewust zo ingedeeld dat samenwerken en individuele opdrachten maken elkaar afwisselen.
Hiermee werkt het programma op directe en indirecte manier aan verschillende kerndoelen voor het basisonderwijs die zijn opgesteld door SLO.
Lukida
Het programma is ontwikkeld in samenwerking met Lukida, waar Robin een opleiding tot vakdocent volgde.